«

»

Ιούν 29 2023

Έρευνα Δράσης: Ετεροπαρατήρηση στην πιλοτική εφαρμογή του Νέου Π.Σ. Λογοτεχνίας

Στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής του Νέου Προγράμματος Σπουδών για τη Λογοτεχνία, υλοποιήθηκε στο σχολείο μας έρευνα δράσης με ετεροπαρατήρηση ανάμεσα στις διδάσκουσες εκπαιδευτικούς (Αμοργιανιώτη Ειρήνη – Ζήκου Ελένη). Συγκεκριμένα, το σχολικό έτος 2021-22, η ετεροπαρατήρηση διενεργήθηκε κατά τη διδασκαλία συστάδας κειμένων με ιστορικογραμματολογική προσέγγιση σε τμήμα της Γ΄ τάξης. Αποτιμήθηκε συνεργατικά η επιλογή των κειμένων, η εξέταση του θέματός τους στο χωροχρονικό διακείμενό τους και η διδακτική πλαισίωση (συνδυασμός άμεσης και ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας). Ακολούθως, το σχολικό έτος 2022-23, η ετεροπαρατήρηση εστιάστηκε στη διδασκαλία του αυτοτελούς/εκτενούς λογοτεχνικού έργου στη Γ΄ τάξη (τμήματα Γ1 και Γ2), με τις ίδιες εμπλεκόμενες εκπαιδευτικούς. Αξιολογήθηκε η αναγνωστική πορεία βάσει πολλών παραμέτρων (εκφραστικότητας, κατανόησης, ερμηνείας, απόλαυσης), η σύστοιχη με τους διδακτικούς στόχους ανάθεση δραστηριοτήτων στους/στις μαθητές/ήτριες, καθώς και η διαχείρισή της στον διαθέσιμο διδακτικό χρόνο.

Η επίτευξη των στόχων εξασφαλίστηκε με τη συνεργασία σε θετικό κλίμα των δύο εκπαιδευτικών (παρατηρήτριας και παρατηρούμενης αλληλοδιαδόχως), την αλληλοϋποστήριξη, την ανατροφοδότηση ως προς τον σχεδιασμό και την υλοποίηση τόσο της παρατήρησης όσο και της αξιολόγησης. Η διαδικασία βασίστηκε σε πολυεργαλειακά δεδομένα που συνδυάστηκαν μεταξύ τους, προκειμένου να τεκμηριωθεί η εγκυρότητα και αξιοπιστία της αξιολόγησης. Ας σημειωθεί ότι επί διετία τόσο η επιμόρφωση για το Νέο Π.Σ. όσο και η πιλοτική του εφαρμογή έλαβε χώρα υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση της υπεύθυνης επιμορφώτριας του ΙΕΠ, κ. Μπίστα Πολυξένης, η οποία παρευρέθηκε ως «κριτική φίλη» για την ετεροπαρατήρηση εντός της σχολικής αίθουσας και τις δύο χρονιές, γεγονός που προσέδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα και αντικειμενικότητα στο όλο εγχείρημα.

Τα πορίσματα έχουν ήδη υποβληθεί στο ΙΕΠ, με τη μορφή Φύλλων Αποτίμησης της Ετεροπαρατήρησης, έχουν επίσης ανακοινωθεί σε σχετική με τα Νέα Π.Σ. ημερίδα στα Ιωάννινα (σε συνεργασία με τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), ενώ βρίσκονται υπό έκδοση σε επιστημονικό περιοδικό. Καταλήγοντας, η έρευνα δράσης ανέδειξε με τον καλύτερο τρόπο τη χρησιμότητα της ετεροπαρατήρησης και το αμοιβαίο όφελος των εκπαιδευτικών μέσω της καινοτόμου οπτικής και του συναδελφικού διαλόγου.

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://gym-zosim.ioa.sch.gr/ereyna-drasis-eteroparatirisi-stin-pilotiki-efarmogi-toy-neoy-p-s-logotechnias/