Το ιστορικό γυμνάσιο της Ζωσιμαίας Σχολής από το 2015 λειτουργεί ως Πρότυπο Γυμνάσιο (ν. 4327/2015, άρ.10 §1). Από το 2020 είναι συνδεδεμένο με το Πρότυπο ΓΕ.Λ. Ζωσιμαίας.
Σύμφωνα με τον ν. 4692/2020, άρ.14, 16-17, η εισαγωγή των μαθητών, οι δράσεις του σχολείου και τα θέματα του εκπαιδευτικού προσωπικού, όπως και όλων των Π.Σ. & ΠΕΙ.Σ., συντονίζονται σε εθνικό επίπεδο από τη Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), ενώ σε επίπεδο σχολικής μονάδας αρμόδια είναι το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΠ.Ε.Σ.) και τα όργανα διοίκησης του σχολείου: ο Διευθυντής, ο Υποδιευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων.
Τα μέλη του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού έχουν επιλεγεί με αξιολόγηση και υπηρετούν με θητεία, ενώ οι διδακτικές ανάγκες καλύπτονται με αποσπάσεις και με τη διάθεση άλλων εκπαιδευτικών. Θέματα που αφορούν τη μαθητική κοινότητα διευθετούνται σε συνεργασία με τον Σύλλογο Γονέων & Κηδεμόνων.
Το Πρότυπο Γυμνάσιο Ζωσιμαίας Σχολής υπήρξε ένα από τα 68 “πιλοτικά” γυμνάσια που εφάρμοσαν κατά τα σχολικά έτη 2011-12 & 2012-13 το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών (πιλοτικό), το οποίο ακολουθείται και σήμερα ως συμπληρωματικό πρόγραμμα σπουδών σε ορισμένα διδακτικά αντικείμενα. Επίσης, για το σχολικό έτος 2020-21 συμμετείχε στην εφαρμογή της πιλοτικής δράσης “Εργαστήρια Δεξιοτήτων” και κατά τα σχολικά έτη 2021-22 και 2022-23 μετέχει, όπως όλα τα Π.Σ. & ΠΕΙ.Σ., στην πιλοτική εφαρμογή των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών που συντονίζεται από το ΙΕΠ. Επιπλέον, βρίσκεται σε σύνδεση και συνεργασία με το Τμήμα Φιλοσοφίας (πρώην Φ.Π.Ψ.) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, η οποία περιλαμβάνει την πρακτική άσκηση φοιτητών, τη συμμετοχή στη διεξαγωγή ερευνών, την πειραματική εφαρμογή καινοτόμων διδακτικών πρακτικών με τροποποίηση του ωρολόγιου προγράμματος, όπου απαιτείται.
Στο σχολείο μας φοιτούν 264 μαθητές, που εισάγονται στην Α΄ Γυμνασίου με γραπτή δοκιμασία. Λειτουργούν ετησίως 4 τμήματα των 22 μαθητών ανά τάξη και Όμιλοι αριστείας, δημιουργικότητας & καινοτομίας. Επιπλέον, σε ετήσια βάση αναπτύσσεται μία ποικιλία εκπαιδευτικών δράσεων, όπως καινοτόμες διδακτικές πρακτικές, προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων, διδακτικές επισκέψεις, καθώς και προγράμματα συνεργασίας και ανταλλαγής μαθητών με άλλες σχολικές μονάδες, που εμπλέκουν ενεργά τους μαθητές στην εκπαιδευτική διαδικασία, προάγουν την ενεργητική, συμμετοχική μάθηση και την κριτική ικανότητα, αναπτύσσουν περαιτέρω τη δημιουργικότητα και τη συνεργατικότητα.
Υποστηρίζοντας ένα σχολείο δημιουργικής μάθησης, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε οι μαθητές μας
- να προσεγγίζουν τη γνώση δίχως τοπικούς και χρονικούς περιορισμούς,
- να μαθαίνουν σε ένα συνεργατικό περιβάλλον,
- να αποκτούν γνώσεις, να αναπτύσσουν δεξιότητες, να διαμορφώνουν στάσεις και αξίες οικοδομώντας πάνω στα βιώματά τους και αλληλεπιδρώντας με το περιβάλλον,
- να ακολουθούν όσο το δυνατόν πιο προσωπικούς και εξατομικευμένους ρυθμούς μάθησης.